Fent recerca d’informació de les noves tecnologies he vist
un vídeo del “II Congreso Escuela 2.0. Experiencias
de Centros <Aplicación de las TIC en un colegio de Educación Especial>
a càrrec de Lola Oriol Vallés i Ana Isabel Moreno.
Després de visualitzar-lo m’ha
semblat molt interessant poder comentar de quina manera o com influeixen en l’educació
especial les TIC, ja que són recursos valuosos per a la inclusió social i
aproximació a una realitat cada vegada més present dia a dia, de persones amb
algun tipus de discapacitat, sigui aquesta cognitiva, visual, auditiva o
motora. L'alfabetització digital no fa exclusió d'individus de cap condició, ans el contrari els permet un paper més actiu amb la societat que els envolta.
Les TIC ofereixen models de formació i comunicació adaptats a cada tipus de necessitat.
Metodologia i ritme d'aprenentatge personalitzat d'acord amb el desenvolupament individual de l'alumne. Els ajuden a ser més independents, a superar les seves limitacions, a la seva integració social/laboral, a obtenir més destreses i habilitats i afavoreixen a que hi hagi menys fracàs escolar i personal.
També proporcionen múltiples funcionalitats a les persones amb discapacitats o que requereixen una atenció especial, facilitant: la comunicació, l'accés/procés de la informació, el desenvolupament cognitiu, la realització de tot tipus d'aprenentatges, l'adaptació i autonomia davant l'entorn.
Així doncs es compta en diferents ajudes tècniques per a cada possible discapacitat. Aquestes ajudes tècniques per a la comunicació i l’aprenentatge són instruments mecànics o electrònics dissenyats perquè la persona pugui comunicar-se millor, ja sigui augmentat o bé suplint.
Algunes de les ajudes tècniques adaptades a cada tipus de discapacitat són els següents exemples:
· Discapacitat cognitiva:
Teclat de conceptes que utilitzen dibuixos, símbols, colors...
Programes i dispositius basats en sistemes pictogràfics, amb el sistema Bliss, etc.
Editors de símbols.
· Discapacitat física o motora:
Programes i dispositius basats en sistemes pictogràfics, amb el sistema Bliss, etc.
Editors de símbols.
· Discapacitat física o motora:
Alguns programes controlats per scanner o ratolí de cap amb commutadors que permetin la seva utilització com a material educatiu i jocs.
Teclat de conceptes, digitalitzador de veu, emulador de teclat, control remot, jostick de taula o mentó, etc.
Teclats alternatius adaptats, on es modifica la velocitat de repetició de les tecles. Programes que reconeixen la veu
· Discapacitat visual:
Adaptacions al teclat de conceptes, línia i impressora Braille, sintetitzador de veu, etc.
· Discapacitat auditiva:
Pantalla tàctil i programari amb visualitzador fonètic, avisadores lluminosos, videotelèfon, etc.
· Discapacitat psíquica:
Ús de programes i recursos TIC com a mitjà d'expressió personal i amb funció mediadora.
Però no em vull oblidar dels educadors ja que l’ús dels ordinadors conjuntament amb sistemes informàtics auxiliars, també resulten ser d'utilitat per a nosaltres si acabem treballant en aquesta problemàtica. Aquestes tecnologies són les que proveeixen a l'alumne amb discapacitat de varies experiències educacionals que li permeten apropar al seu món experiències multisensoriales, i possibiliten a l’educador proveir de diferents alternatives escolars i la promoció del desenvolupament, d'una manera que resulta atractiva i motivadora, ja que tal i com ens comenta Lola Oriol “experiències pedagògiques i educadores relacionades a l'ús d'ordinadors i aplicacions informàtiques han marcat un aspecte positiu referent a la integració i l'autoestima la qual moltes vegades es troba danyada, afectant les seves relacions”.
Per a mi, el més important que els hi poden aportar l'ús de l’ordinador i les TICs és que són recursos per a que puguin ser capaços d'aconseguir per si sols certs objectius, aconseguint un sentiment d'igualtat i una millor predisposició cap a si mateixos i els altres.
Simbiosi de les TIC's, l'educació i la discapacitat |
Fonts:
Oriol, Lola i Moreno, Ana Isabel.(2012). II Congreso Escuela 2.0. Experiencias de Centros <Aplicación de las TIC en un colegio de Educación Especial> . Clip de vídeo de 36'24 minuts.
http://www.youtube.com/watch?v=0opWD9dnGjI [28/08/2012]
ALBA, Carmen. (1990). Introducción de la informática en Educación
Especial. Revista InfoDidac, nº9, pp25-28. Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada