divendres, 7 de desembre del 2012

Les TICs i l'Educació Especial


Fent recerca d’informació de les noves tecnologies he vist un vídeo del “II Congreso Escuela 2.0. Experiencias de Centros <Aplicación de las TIC en un colegio de Educación Especial> a càrrec de Lola Oriol Vallés i Ana Isabel Moreno. 



Després de visualitzar-lo m’ha semblat molt interessant poder comentar de quina manera o com influeixen en l’educació especial les TIC, ja que són recursos valuosos per a la inclusió social i aproximació a una realitat cada vegada més present dia a dia, de persones amb algun tipus de discapacitat, sigui aquesta cognitiva, visual, auditiva o motora. L'alfabetització digital no fa exclusió d'individus de cap condició, ans el contrari els permet un paper més actiu amb la societat que els envolta.

Les TIC ofereixen models de formació i comunicació adaptats a cada tipus de necessitat.

Metodologia i ritme d'aprenentatge personalitzat d'acord amb el desenvolupament individual de l'alumne. Els ajuden a ser més independents, a superar les seves limitacions, a la seva integració social/laboral, a obtenir més destreses i habilitats i afavoreixen a que hi hagi menys fracàs escolar i personal.



També proporcionen múltiples funcionalitats a les persones amb discapacitats o que requereixen una atenció especial, facilitant: la comunicació, l'accés/procés de la informació, el desenvolupament cognitiu, la realització de tot tipus d'aprenentatges, l'adaptació i autonomia davant l'entorn. 


Així doncs es compta en diferents ajudes tècniques per a cada possible discapacitat. Aquestes ajudes tècniques per a la comunicació i l’aprenentatge són instruments mecànics o electrònics dissenyats perquè la persona pugui comunicar-se millor, ja sigui augmentat o bé suplint. 
Algunes de les ajudes tècniques adaptades a cada tipus de discapacitat són els següents exemples:


· Discapacitat cognitiva:

Teclat de conceptes que utilitzen dibuixos, símbols, colors...
Programes i dispositius basats en sistemes pictogràfics, amb el sistema Bliss, etc.
Editors de símbols.

· Discapacitat física o motora:

Alguns programes controlats per scanner o ratolí de cap amb commutadors que permetin la seva utilització com a material educatiu i jocs.
Teclat de conceptes, digitalitzador de veu, emulador de teclat, control remot, jostick de taula o mentó, etc.
Teclats alternatius adaptats, on es modifica la velocitat de repetició de les tecles. Programes que reconeixen la veu

· Discapacitat visual:

Adaptacions al teclat de conceptes, línia i impressora Braille, sintetitzador de veu, etc.

· Discapacitat auditiva:

Pantalla tàctil i programari amb visualitzador fonètic, avisadores lluminosos, videotelèfon, etc.

· Discapacitat psíquica:

Ús de programes i recursos TIC com a mitjà d'expressió personal i amb funció mediadora.





Però no em vull oblidar dels educadors ja que l’ús dels ordinadors conjuntament amb sistemes informàtics auxiliars, també resulten ser d'utilitat per a nosaltres si acabem treballant en aquesta problemàtica. Aquestes tecnologies són les que proveeixen a l'alumne amb discapacitat de varies experiències educacionals que li permeten apropar al seu món experiències multisensoriales, i possibiliten a l’educador proveir de diferents alternatives escolars i la promoció del desenvolupament, d'una manera que resulta atractiva i motivadora, ja que tal i com ens comenta Lola Oriol “experiències pedagògiques i educadores relacionades a l'ús d'ordinadors i aplicacions informàtiques han marcat un aspecte positiu referent a la integració i l'autoestima la qual moltes vegades es troba danyada, afectant les seves relacions”. 



Per a mi, el més important que els hi poden aportar l'ús de l’ordinador i les TICs és que són  recursos per a que puguin ser capaços d'aconseguir per si sols certs objectius, aconseguint un sentiment d'igualtat i una millor predisposició cap a si mateixos i els altres.


Simbiosi de les TIC's, l'educació i la discapacitat



Fonts:

Oriol, Lola i Moreno, Ana Isabel.(2012). II Congreso Escuela 2.0. Experiencias de Centros <Aplicación de las TIC en un colegio de Educación Especial> . Clip de vídeo de 36'24 minuts. 

ALBA, Carmen. (1990). Introducción de la informática en Educación Especial. Revista InfoDidac, nº9, pp25-28. Madrid. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada